Türkiye Kadın Dernekleri Federasyonu (TKDF), 2025 yılının Ekim ayına ilişkin kadın cinayetleri raporunu yayımladı. Verilere göre, yalnızca bir ay içinde 27 kadın erkekler tarafından yaşamını yitirdi. Bunlardan 22’si kadın cinayeti, 5’i ise şüpheli ölüm olarak kayda geçti.
Federasyonun açıkladığı verilere göre, 2025’in ilk 10 ayında toplam 317 kadın hayatını kaybetti. Ölümlerin 241’i doğrudan kadın cinayeti, 76’sı ise şüpheli ölüm olarak sınıflandırıldı. TKDF, raporunda kadınların çoğunlukla en yakınlarındaki erkekler tarafından öldürüldüğüne dikkat çekti. Rapor, öldürülen kadınların yaş aralığını da ortaya koydu. En genç kurbanın 17, en yaşlı kadının ise 69 yaşında olduğu belirtildi. 36-50 yaş aralığındaki kadınların oranı ise yüzde 48 ile en yüksek grubu oluşturdu.
ÇOĞU KADIN EVLERİNDE KATLEDİLDİ
Veriler, kadın cinayetlerinin büyük kısmının kadınların kendi evlerinde işlendiğini gösteriyor. Olayların yüzde 63,5’i ev içinde yaşanırken, en yaygın öldürülme yöntemi olarak ateşli silahlar öne çıktı. Cinayetlerin 16’sında ateşli silah, 6’sında kesici alet, birinde boğma ve birinde yüksekten atma yönteminin kullanıldığı belirtildi.
FAİLLER EŞ, ESKİ EŞ VE YAKIN TANIDIKLARDAN OLUŞUYOR
Raporda, kadınların en çok aile içindeki erkekler tarafından öldürüldüğü ifade edildi. 9 kadın aile içinden biri tarafından, 6 kadın boşandığı ya da boşanma aşamasında olduğu erkek, 5 kadın ise ayrılmak istediği erkek tarafından öldürüldü. Ayrıca bir kadın kızının ilişkide olduğu erkek, bir kadın da tanıdığı bir erkek tarafından katledildi.
EN ÇOK CİNAYET İSTANBUL, DİYARBAKIR, İZMİR'DE
Ekim ayında kadın cinayetlerinin en fazla görüldüğü iller arasında İstanbul, Diyarbakır, İzmir, Adana ve Antalya yer aldı. Türkiye Kadın Dernekleri Federasyonu, raporun sonuç bölümünde, “Kadınların yaşam hakkı her geçen gün daha fazla tehdit altına giriyor. Devletin, kadına yönelik şiddeti önlemede etkin ve kararlı politikalar geliştirmesi acil bir ihtiyaçtır” ifadelerine yer verdi.