İzmir’in en önemli planlama alanlarından biri olan İnciraltı’nda planların iptal edilmesinin üzerinden bir yıl geçti. Ekim 2024’te İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından açılan dava sonucunda iptal edilen planların, Balçova Belediyesi ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı iş birliğinde yeniden düzenlenip bu yıl ekim ayında askıya çıkarılması bekleniyordu. Ancak sürecin hâlâ sonuçlanmamış olması, bölgede uzun süredir bekleyiş içinde olan toprak sahiplerinin tepkisine yol açtı.
İnciraltı Gelişim Derneği’nden yapılan açıklamada, planlama sürecindeki gecikmenin hem mülk sahiplerini hem de İzmir’in kent vizyonunu olumsuz etkilediği vurgulandı. Açıklamada, “Biz toprak sahipleri için geçen her gün, adeta bir yıl gibi zor geçmektedir” denildi.
“Planların tamamlanması İzmir için büyük bir kazanım olacak”
Dernek, planların Turizm Bakanlığı onay aşamasında yaşanan gecikmeye dikkat çekerek, süreci hızlandırmak için girişimlerde bulunan AK Parti İzmir Milletvekili Mahmut Atilla Kaya’ya teşekkür etti. Ancak açıklamada, sadece mülk sahiplerinin değil, tüm İzmir’in uzun süredir beklediği bu planların artık sonuçlanması gerektiği vurgulandı:
“Planların hâlâ tamamlanmamış olması yalnızca mülk sahiplerini değil, İzmir’in kent vizyonunu, yatırım potansiyelini ve turizm hedeflerini de olumsuz etkilemektedir.
Şehrin kalbinde, kırk yılı aşkın süredir planlama bekleyen İnciraltı artık beklemek değil, İzmir’in geleceğine dâhil olmak istiyor.”
Açıklamada, planların tamamlanmasıyla birlikte İzmir’in 2 milyon 200 bin metrekarelik yeni kamusal alana kavuşacağı da hatırlatıldı.
“Topraklarımız beş nesildir aynı İzmirli ailelerin elinde”
İnciraltı ve Bahçelerarası bölgesinde yaklaşık 5 milyon metrekarelik alanın %99’unun şahıs mülkiyetinde olduğu, bu mülklerin yarısının ise beş nesildir aynı İzmirli ailelere ait bulunduğu belirtildi. Dernek, 1/5000 ve 1/1000 ölçekli planların tamamlanmasının ardından 18. madde uygulama planı aşamasına hızla geçilmesi gerektiğini ifade etti.

“Süreci yakından takip ediyoruz”
İnciraltı Gelişim Derneği, bölgedeki tüm toprak sahiplerinin haklarını korumak için birlik içinde hareket ettiklerini belirterek şu ifadelere yer verdi:
“Kuruluşumuzdan bu yana, toprak sahiplerimizi sermaye karşısında yalnız bırakmadan süreci yakından takip ediyoruz. Ata toprağımız üzerinde taş üstüne taş koyan her makamın başımızın üzerinde yeri vardır. Ancak o taşlar bizlere zarar vermediği sürece anlamlı ve kalıcıdır.”
“İzmir’in bu önemli kazanımı daha fazla ertelenmemeli”
Dernek açıklamasının sonunda, tüm kurumlara çağrıda bulunarak şu mesaj verildi:
“Bölge halkı olarak tüm kurumlarımızdan beklentimiz; İnciraltı’nın gecikmeden planlanması ve İzmir’in bu önemli kazanımının daha fazla ertelenmemesidir.”