Yenigün'den Sıla Arabacıoğlu'nun haberine göre, İzmir’de 2020 yılında meydana gelen depremde 8 bina yıkılmış, binlerce bina ise hasar almıştı. Başta İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin binası olmak üzere birçok kamu binası da hasar aldığı gerekçesi ile boşaltılmıştı. Depremin ardından geçen 5 yılda kentteki vapur iskelelerinin depreme dayanıklı olup olmadığı gündeme geldi. Kentte her gün yüz binlerce kişinin kullandığı tarihi vapur iskelelerinden Konak Vapur İskelesi’nin orta hasarlı olduğu Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın tutanağı ile ortaya çıktı. Konu ile ilgili hükümet kanadından iki ayda üç yazı yazıldı. Konak Belediyesi durumun İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne yazdığı resmi yazı ile bildirdi. 8 aydır orta hasarlı olduğuna dair belgesi mevcut olan Konak İskelesi, güçlendirme yapılmadığı taktirde yasaya göre 4 ay sonra “ağır hasarlı” olacak. 2026’nın ilk aylarda “ağır hasar” vasfı kazanacak olan Konak İskelesi’nin “güçlendirilmesi” mümkün olmayacak.
DEPREMDE HASAR ALMIŞ
İzmir’de meydana gelen deprem sonrası Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı İzmir İl Müdürlüğü koordinasyonunda çalışmalar başladı. Bu çalışmalar kapsamında Konak Vapur İskelesi’nin orta hasar durumunun kesinleştiği raporlara yansıdı. Konu önce ilçe sınırlarında olması sebebiyle Konak Kaymakamlığı tarafından 2 Şubat 2025 tarihli 71359364-952.05.0241793 ve 2 Mart 2025 tarihli E-71359364-952.99-42378 sayılı yazıları ile Konak Belediyesi’ne bildirdi. Üçüncü yazı da Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı İzmir İl Müdürlüğü’nden E-20785843-952.99-11945264 sayılı yazı 6 Mart 2025 tarihinde geldi. Üçüncü yazının ardından ise ilçe belediyesi İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne 11 Mart 2025 tarihinde durumu E-60404653-115.99-450372 sayılı yazısı ile aktardı.
O tarihten bu yana geçen 8 ayda Büyükşehir’in herhangi bir çalışma yapmadığı öğrenildi. Konak İskelesi’nin depreme dayanıksız olduğu bakanlıkça tescillenirken hangi iskelenin ne durumda olduğu ise belirsiz kaldı.
İlk olarak 1884'te açılan ancak Mustafa Kemal Sahil Bulvarı için yapılan sahil dolgu işleminden sonra 1988'de yeniden inşa edilen Konak Vapur İskelesi o tarihten bu yana kentliye hizmetini sürdürüyor. 38 yıldır hizmet veren binanın yaklaşık 8 aydır “orta hasarlı” raporu bulunurken aylar sonra yasaya göre vasfı “ağır hasarlı” olacak. Ve böylelikle güçlendirme seçeneği masadan kalkarak yeniden yapılması gerekecek. Öte yandan Konak İskelesi’nin yanı sıra hangi iskelelerin depreme dayanıksız olduğu da bilinmiyor.
AK PARTİLİ YILDIZ GÜNDEME GETİRDİ
İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi AK Parti Grup Başkan Vekili Hakan Yıldız, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kasım ayı Olağan Meclis Toplantısı’nın İkinci Birleşimi’nde konuyu gündeme getirmişti. Çankaya Katlı Otoparkı üzerinden belediyeye yüklenen Yıldız, “Konak Vapur iskelesi dâhil tüm vapur iskelelerimiz depremden sonra Çankaya Katlı Otoparkı ve diğer kamu kuruluşlarında yapılan incelemelerde olduğu gibi orta hasarlı çıktı mı, çıkmadı mı? Orta hasarlılar ile ilgili yasa açık, bir yıl içinde güçlendirme gerekir. Bir yılda güçlendirme yapmazsanız ağır hasarlıya geçer. Aynı risk vapur iskelelerinde yok mu?” demişti.
“Vapur iskeleleri ile ilgili bir güçlendirme çalışması planlıyor musunuz?” sorusunu yönelten Yıldız, “Ulaştırma Bakanlığı ile ne noktasındasınız? Risk varsa bir alternatif çalışma ortaya koydunuz mu? Vapurlar çalışmaya devam ediyor. O vatandaşları düşünecek çalışma ortaya koydunuz mu? Çelişkiler yumağı bizi rahatsız ediyor” ifadelerini kullanmıştı.
CHP’Lİ İNANÇ: ARAŞTIRIYORUZ
İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi CHP Grup Başkanvekili Altan İnanç da konu üzerine Yenigün’e konuştu. İddiaları araştırdıklarını söyleyen CHP’li İnanç, “Bir tutanak olduğu söyleniyor. Tutanak ne zaman tutuldu, hangi kurum tarafından tutuldu arkadaşlarımız araştırıyorlar. Diyelim ki orta hasarlı, iskelelerin mülkiyeti bakanlıkta. Biz kullanıyoruz ama sahipleri bakanlık. Net olarak evet hasarlı ya da hayır değil diyecek durumda değilim. Öyle bir tutanak olup olmadığını varsa hasarın neye dayandırıldığını araştıracağız. Yani depremden kaynaklı mı yoksa binanın ömrü ile ilgili mi bakacağız” şeklinde konuştu.